Johan Pihl tillbaka som ECD på RBK

Under våren har samarbetet mellan RBK och Doconomy, där Johan Pihl är en av grundarna, växt till sig, där projektet DO Black är ett direkt resultat. Samarbetet är nu i fas där Johan kommer bli mer aktiv i rollen som ECD på RBK, anledningen är den korsbefruktning som båda bolag ser där Doconomy skapar förutsättning för en helt ny typ av uppdrag där hållbarhet och spårbarhet kopplas till affärsmodell. Johan kommer även ingå i RBKs styrelse.

”Johan känner vi sedan länge och han delar ju mycket av både vår historia och vår ambition vad gäller att bygga hållbar kommunikation som skapar värde på flera sätt. Hans insats som kreativt ansvarig i vårt team nu senast med DO Black är ju bara ett av flera exempel. Johans roll blir framförallt strategisk där han kommer vara med att skapa RBKs framtida erbjudande”, säger Kajsa Öijerholm VD RBK.

Johan kommer senast från GreatWorks/Making waves där han agerade Creative Director och arbetade med bland annat The Humanium Metal Initiative, ett internationellt uppmärksammat projekt som belönades med 2 grand prix och 3 guldägg. Tillsammans med Mathias Wikström har han även grundat Doconomy som idag är ett eget bolag.

”Doconomy erbjuder ett unikt sätt för användare att reducera och kompensera för deras klimatavtryck. Samarbetet med RBK möjliggör ett erbjudande för varumärken att ta samma ansvar. För mig representerar RBK en modell där kommunikation och affärsmodellsutveckling genererar värdeskapande innovation. DO Black är en sådan innovation och ett direkt resultat av samarbetet mellan Doconomy och RBK”, säger Johan Pihl.

Johan