Grand Prix för Doconomy!

Det är med stolthet vi summerar veckan i Cannes Lions enligt följande: 6 Lejon och utmärkelserna Independent Agency of the Year i kategorierna Good och Experience.

Redan nu belönas samarbetet mellan Doconomy och RBK. Projektet med DO Black, kreditkortet med en CO2 gräns, vann mer än en handfull Lejon och ytterligare nomineringar. Totalt blev det 1 Grand Prix i kategorin Creative eCommerce, ytterligare 1 Silver i samma kategori, 1 Brons i Innovation samt 3 Brons i Sustainable Development Goal under 2019 års upplaga av Cannes Lions. Utöver det landade även nomineringar i Creative Data och Creative Strategy.

“För ett projekt som DO Black är Cannes ett viktigt skyltfönster. Många av världens största varumärken är på plats och de är en viktig del av lösningen på klimatkrisen. Extra roligt att både Visa och Amazon satt i juryn som gav initiativet Grand Prix. Nu har vi kalendern full med uppföljningsmöten”, säger Mathias Wikström, Grundare RBK och Doconomy.

När juryn ombads motivera det Grand Prix som Doconomy och RBK vann i kategorin Creative eCommerce förklarade jurypresident Daniel Bonner:

“Det är väldigt svårt att göra den typen av betalningslösning till något som konsumenter är emotionellt fästa vid. Det var något som stod ut och inte gick att ignorera från start. Det checkade varje box – idéer människor lär sig från, idéer de vill stjäla, ”wow”-faktorn. Det är även hållbart och skalbart.”

Jurypresident Daniel Bonner tillade också att:

“Många andra bidrag hade svårt att särskiljas från varandra men DO Black känns som att det är början på något riktigt stort. Joanna Pena-Bickley från Amazon berättade att hon skulle visa det för Jeff Bezos och fråga honom varför den här idén inte uppstått hos dem. Då vet man att det är något stort.”

Det har varit en makalös vecka för RBK och Doconomy och vi tar självfallet till oss lovord som ovanstående när vi tittar framåt och fortsätter arbetet för en hållbar värld.

Tack till Doconomy och våra otroliga samarbetspartners: Ålandsbanken, Hill+Knowlton Strategies, Making Waves, Mastercard, UNFCCC, Crosskey, Air-Ink, Standard&Poors och alla andra som gör vårt arbete möjligt.